Salut Steeve,
swing39 a écrit:Prends un morceaux dont tu connais la grille.Plaque l'accord et joue son arpège.Il faut que tu sois conscient qu'il y a une hierarchie dans les notes qui constitue un accord.Tonique tierce quinte,...Il est bon de chanter ces arpèges.
Si toutefois tu connais le solfège c'est top dans le sens ou tu sais les notes qui composent l'accord,les intervalles,etc.çà te permettra quand tu chercheras des arpèges de ne pas que les visualiser en terme de "cases" et cela te permettra de trouver de bon renversements ou autres positions d'accords lors de tes rythmiques.
bon je sais qu'on en a déjà parlé à maintes reprises sur ce forum, mais bon pour une fois
qu'on peut parler musique je saute sur l'occaz : j'pense que tu as raison de dire qu'il
existe une "hiérarchie" dans les notes d'un arpège, mais aurais-tu quelques idées à ce
propos stp ?
Par exemple j'ai lu que sur un accord 7ème, la 7ème étant déjà bien "présente", et que
donc il n'est pas nécessaire de s'attarder dessus (a fortiori encore moins de finir
dessus avec un gros trémolo).
Sur un mineur, la 6te sonne vachement bien j'trouve.
(...)
Ouais en fait en me relisant j'me dis que ça dépend au final de ce que tu veux entendre
donc y a pas vraiment d'astuce, faut juste essayer d'entendre les notes qu'on veux
cibler avant de les cibler quoi.
Tiens à ce propos, j'avais trouvé un texte sympa à ce sujet :
======================================================================
Here is an excellent ear training exercise that does wonders for your ear. (the point is 12 keys)
PART 1
Play a ii - V I starting in C
1) Dm7 G7 --->C with the root on the top: D F C D ---> F B D G ---> C E G C (this is just a smple of voicings). Now, play the voicings and SING the roots (D over Dm7 ---> G over G7 ---> C over C. It's important that you SING the root notes.
2) Next, Place and SING the 2nd (9th) interval over the ii - V- I. That's Dm9 (E)---> G9 (A)---> CMaj9 (D). Remember, you must SING the 2nd (9th) interval.
3) Next, Place and SING the 3rd interval over the ii - V - I. That's Dm7 (F)---> G7 (B)
---> C (E). Remember, you must SING the 3rd interval.
4) Next, Place and SING the 4th interval over the ii - V- I. That's Dm11 (G)---> G11 (C) - C11 (F). SING the 4ths. G C F over the changes.
5) Next, Place and SING the 5th interval over the ii - V - I. That's Dm7 (A)--->G7 (D)
---> C (G). SING the 5th notes
6) Next, Place and SING the 6th. interval over the ii - V - I. That's Dm13 (B)--->G13 (E)
--->C13 ((A). SING the 6th notes
7) Next, Place and SING the 7th. interval over the ii - V - I. That's Dm7 (C)--->G7(F)
--->CMaj7 (B)
Next, repeat this 7-Step SINGING exercise by doing it chromatically up or down, or go up in 4ths, whatever you choose, remember to SING the interval.
PART 2
Using the method in Part 1 -- the next step after you play and SING through 12 keys is to play any inversion of a ii - V - I in any key and be able to SING the 1 (root) of the ii- V - I -- then SING the 2nd (9ths) of the ii- V - I -- then the 3rd of the ii- V - I ... then the 4th of the ii- V - I ... then the 5th of the ii- V - I ... then the 6th of the ii- V - I ... then the 7th of the ii- V - I ... But, just play the SAME ii - V - I inversion ...
In the beginning, you may have to give (play) yourself the note ... Remember that now you are SINGING the interval over the same ii - V - I voicing. In Part 1 of this exercise you played the interval on top of the chord as you were singing it also. Part 2 is the natural progression of Part 1 -- where you play the SAME ii - V - I voicing as you SING (begin to hear) the extensions of the scale.
======================================================================
J'avais essayé et maintenant j'entends un peu la 2nde...
keep up the good work
Guelda